söndag 25 november 2012

Intresset för Problempartiet håller i sig


Boken Problempartiet -mediernas villrådighet kring SD valet 2010 - och den studie av medierna och Sverigedemokraterna den bygger på - fortsätter bli uppmärksammad. Här är en liten uppdatering:


I Svenska Dagbladet 19 november 2012 skriver kulturchefen Martin Jönsson:

"Jag läser, i ljuset av den senaste veckans avslöjanden, om Björn Hägers utmärkta bok Problempartiet, om 'mediernas villrådighet kring SD i valet 2010'.  Det är en grundlig genomgång av mediernas sätt att hantera Sverigedemokraternas växande betydelse som rikspolitiskt parti. Den visar på ambivalensen inför partiet som funnits hos redaktionerna och på olika strategier att hantera detta."

Den 23 november 2012 höll jag en föreläsning inför ett stort antal intresserade studenter på Södertörns högskola, bland annat om Problempartiet men också om den senaste SD-skandalen. Ett kort referat från föreläsningen finns här. (Måndag 3 december medverkar jag i Publicistklubbens debatt om medierna och SD och tisdag 4 december vid ett seminarium i samma ämne på JMG i Göteborg.)

SVTs debattsajt bad mig skriva om fyllekultur i olika partier och jämföra med hur det gick för Ny demokrati. Min text om detta den 16 november genererade en helt osannolik mängd av flera tusen kommentarer.

Den 16 november medverkade jag i P1-morgon och jämförde SD-skandalen med skandalerna som fällde Ny demokrati. 

Journalisten 9 november 2012 skriver jag en krönika där jag resonerar kring rimliga sätt att bevaka SD och frågor kopplade till invandring.

Liberal Debatt 5/2012 skriver jag om slutsatserna i boken Problempartiet.

I Expo 3/2012 skriver Jonahtan Leman anser att intervjustudien är intressant läsning och gör en utförlig redovisning av bokens innehåll och problemställningar. 

Statsvetaren Olof Peterson gör i recensionstidskriften Respons en utförlig redovisning av bokens resonemang och slutsatser. Peterson ser ett historiskt mönster och jämför med tiden då Socialdemokraterna kom fram som politisk utmanare.

Recensionerna hittills varit övervägande positiva. Här är andra som refererat och kommenterat:

Sydsvenskan (28 aug 2012):  "Medial yrsel". Tor Billgren tycker att riksmedierna borde ta lärdom av bokens slutsatser.

Journalisten (nr 9/2012, recension, ej publicerad på nätet): ""Ett tummat ex av Björn Hägers bok borde finnas på varje nyhetsredaktion inför valet 2014." 




Journalisten (referat från debatt i Almedalen): "SD behandlas orättvist i medierna"

Thomas Mattsson, Expressen: "Med SD och ND i Almedalen"

Örnsköldsviks Allehanda: "Låt Jimmie Åkesson få som han vill"




Ristningar, Ola Theander: "Studie av Björn Häger"

Hanna-Karin Grensman: "Gott och blandat från Almedalen" 

Några fler:

Skånska Dagbladet, Stefan Bergmark: "SD tillhör makteliten"

Dala Demokraten (26 juli 2012, ej på nätet): "SD vållar media huvudbry"





Hela Hälsingland (Söderhamns Kuriren, Ljusnan, HT): "Vardagspolitik med Sverigedemokraterna"

Sydsvenskan; Heidi Avellan: "Rosor, ruiner och rosé"

Aftonbladet Kultur, Åsa Linderborg: "Svenskar öppna för fler flyktingar"

Saken diskuteras även på en del andra sidor som jag avstår att länka till.

Boken Problempartiet - mediernas villrådighet kring SD valet 2010 köper du till exempel här:



Adlibris (billigast när jag nyss kollade)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade