tisdag 22 december 2009

Comhem-arrogansen visar att "Arga Konsumenter" behövs

Säg "Comhem" och du har ett givet samtalsämne. Då får du folk att spotta och fräsa och berätta historier och Sveriges sämsta företag. De flesta är kvar hos Comhem, bara för att det är för jobbigt att byta till något annat.
  • Trots att räkningarna smygvägen tickar upp till sanslösa nivåer.

  • Trots att det är omöjligt att begripa sig på deras system för prissättning.

  • Trots att 3:an och 5:an och en massa andra reklamfinansierade slaskkanaler plötsligen försvinner och att det blir flera hundralappar dyrare i månaden att få dem tillbaka.

  • Trots att tekniknörderi går före kundservice och pedagogiskt tänkande.
Comhem har en ordning där lösenordet till e-postadressen kopplat till Comhem-abonnemanget är ett annat än lösenordet för att komma in till "mina sidor" och är en teknisk kombination som ser ut som någon ramlat över tangetbordet, omöjligt att komma ihåg.

Ringer man supporten för att fråga hur man ändrar till ett lösenordet som går att komma ihåg, får man först knappa in en massa siffror och koder, sedan vänta i kö och sedan bli kopplad till någon som sedan kopplar vidare till någon annan, som säger att "tyvärr det där är det många som klagar på, men det kan vi inte göra någonting åt".

Kokande av rättshaveristisk irritation blir man ombedd att vänta kvar i telefonen för att betygssätta samtalet man just haft.

"Hur var tonfallet hos den du just talade med?" frågar enkätrösten.
Callcenterslavarnas trötta suckar där de sitter ute i någon glesbygdsort med låga löner och billiga hyror och varken kan hjälpa till eller förklara, är knappast huvudorsak till att det på nätet väller ut floder av ilska riktat mot Comhem.

Här är ett tips till Comhem, här är de frågor ni borde ställa, så att rätt saker blir betygssatta:

  1. Begriper du dig på vårt system för prissättning?

  2. Hur påverkar våra dyra priser din benägenhet att, så snart tillfälle ges, byta till någon annan och aldrig komma tillbaks?

  3. I hur hög grad har vi missat att förstå poängen med att sätta kunden i centrum?

  4. Hur synd tror du det är om de människor som tvingas sitta och ta emot samtal från arga kunder och sedan få sitt tonfall betygssatt?

  5. Hur tycker du att svårigheterna för kunder att byta leverentör inverkat på våra möjligheter att agera arrogant mot dem vi tjänar våra pengar på?


I den senaste mätningen från Svenskt Kvalitetsindex lyckas Comhem med bedriften att sänka sitt redan rekordlåga betyg. Att de ändå lyckas behålla så många av oss kunder är enbart ett bevis på att konkurrensen på marknaden inte fungerar.


Det är också ett bevis på att det behövs vassare konsumentjournalistik. Överst på min lista över bra idéer finns "Arga Konsumenter", en sajt, ett program i radio- eller teve, eller en tidning, där företag av Comhemtyp kan få sina fiskar varma - och där vi konsumter med rättshaveristiska behov kan få ett terapeutiskt utlopp för vår ilska.

Om någon mer än jag vill genomföra denna idé, är det bara att meddela mig så hänger jag på. Det finns ingen genre som är så stimulerande som tuff, kritiskt granskande konsumentjournalistik.

Läs mer:

3 kommentarer:

  1. Hej Björn,

    Det var "huvudet på spiken", pang på, riktigt bra skrivet!

    www.fairshopping.se är nog den sajt som fungerar bäst just nu.

    ComHem behöver tydligare strategier med fokus på kundservice med "utifrån och in" perspektiv, ja med kundens glasögon på, för att sedan arbeta med kultur och ledarskap i sin och sina underleverantörers processer.

    Det finns generellt sett enormt mycket att göra i dessa frågor och det vore trevligt att prata mer med dig vid tillfälle.

    // Joaim Thörn
    joakim.thorn@qualitycoach.se

    SvaraRadera
  2. En länge efterlängtad artikel. Jag har de senaste 15 åren varit bredbandskund hos Bahnhof, Telia, Utfors, Telenor, Com Hem och numera Bredbandsbolaget. Com Hem är den i särklass sämsta leverantören med en totalt inkompetent support och ett icke existerande kundnöjdhetsinställning. De flesta ovan ligger/låg på typ 1-2, i bästa fall nästan 3 "getingar", med två undantag. Com Hem skulle jag ge en överkryssad geting. Nuvarande Bredbandsbolaget är jag otroligt imponerad av och nöjd med. De får av mig 4 getingar, nästan 5. Jag har haft ca 3-4 incidenter under 2-3 år. I vartenda har jag fått kompetent och korrekt information efter i stort sett ingen väntetid. Com Hem hade jag på mitt förra kontor. Två à fyra veckor före senaste sommar-OS startade försvann både bredband och TV i fastigheten. Trots intensiva kontakter via mejl (hemifrån!) och telefon hade de inte åtgärdat något av felen två månader efter det att OS avslutats. De var inte ens intresserade av att diskutera problemet per telefon. Exakt när de till slut löste problemet vet jag inte, för jag flyttade ut från kontoret (i Uppsala) under hösten. Det kan ha tagit upp till fyra à fem månader. Men vem orkar vänta? De måste vara korkade på företaget.
    /Stefan

    P.S. Ang mina positiva uttalanden om Bredbandsbolaget ovan. Jag har ingen som helst koppling till företaget och är inte omedveten om att andra kan ha andra och sämre erfarenheter. Jag talar således enbart om mina.

    SvaraRadera
  3. Bra där! Maila länken till din blogg till ComHems kvalitetschef (om det nu finns en sådan) och marknadschef. Skicka sedan en faktura på "Affärsutveckling" + [lämpligt belopp].

    SvaraRadera

Bloggintresserade