onsdag 25 november 2009

Trender i journalistiken

Försöker fånga trender i journalistiken. Tipsa gärna!

Här är några som tänkt kring framtiden:


  • Författaren och bloggaren Clay Shirky tänker det otänkbara. Internet medför en revolution på samma sätt som tryckpressen. Många tidningar kommer att dö, men inte nödvändigtivs journalistiken.
  • Anrika The Times tänker slåss för sin överlevnad. Chefredaktören James Harding motiverar i detta välformulerade tal varför tidningen ska börja ta betalt på nätet.
  • Sydsvenskans bloggande, kloka kulturjournalist Andreas Ekström skriver ett intressant kapitel om framtidens journalistik i boken "Framtiden har redan varit här, hejat och passerat".
  • På Journalistfondens 40-årsjubileum föreläste engelske Charlie Beckett, författare till boken Supermedia, om journalistikens framtid. Bl.a. förutspådde han att 50 procent av dagens journalistjobb försvinner de närmaste fem åren.

Är nyfiken på:

  1. Kriget mellan Microsoft och Google. Google satsar på ett konkurrerande operativsystem. Microsoft sägs nu vilja samarbeta med Rubert Murdoch för att få medieföretag av avindexera sig från Google, mot att de får betalt och bättra ranking i Microsofts sökmotor Bing.
  2. Vilka slutsatser man ska dra av senaste Förtroendebarometern, där Sveriges Radio går om Ikea som den institution som har högst förtroende. Förtroendet för den generella kategorin "radio/teve" minskar dock. TV4 tappar tydligt. TV3 befäster sin ännu lägre nivå. Även för kategorin "dagspress" har förtroendesiffrorna rasat.
  3. Hur uppluckringen av upphovsrätten kommer att påverka journalistiken.
  4. Hur objektivitet är på väg att bli ett föråldrat ideal i journalistiken.
  5. Problemen med att alltfler journalister sitter på sina redaktioner och ompackar andras material, medan alltfärre är ute på fältet och bedriver originaljournalistik.
  6. Nya påhitt för att försöka finansiera journalistik, när de gamla modellerna inte räcker till: Smygsponsrade texter och experter, mecenater som betalar grävande som välgörande ändamål, ideellt arbetande skribenter, public service via skattsedeln, EU-betalda tevekanaler för att bevaka EU...
  7. Hur de sociala medierna påverkar - eller borde påverka - de etablerade mediernas politiska bevakning.
  8. Om teven som pryl kommer att vara en historisk parentes.
  9. Hur pressens syn på namnpubliceringar är på väg att förändras.
  10. Om domedagsprofeterna får rätt, dvs att 50 procent av journalistjobben försvinner de närmaste fem åren, eller om vi står inför historiens mest spännande mediala revolution.

Svenska mediebloggar:

Övrigt:

3 kommentarer:

  1. Teven som separat pryl är säkert snart historia, men att den finns kvar i vardagsrummet även i framtiden känns troligt. Däremot kommer teven säkert ha trådlös bredbandsuppkoppling, streama lika mycket material från nätet som det man kan titta på via vanliga sändningar och i övrigt fungera som en dator men med fokus på tv-funkionen.

    SvaraRadera
  2. google vs microsoft tycker jag inte är närmelsevis lika intressant som google vs apple. Slåss inte de om iden om vad framtiden är?
    /Jonmat

    SvaraRadera
  3. Överlappar förvisso med 2, 3, 4, 7 och 9 ovan, men ändå värt en egen punkt: hur journalistikens etiska kärna urholkas och att det finns fler plattformar för snabb -- mer eller mindre legitim -- ryktesspridning .

    "We live in an era where the ethical news sources of yesteryear are now being forced to report rumors in order to keep up with the seemingly less ethical news sources of today, such as gossip sites and blogs. Clearly, the code of ethics in journalism (a term that may also be outdated) is under rapid assault."
    Citat från NY Golf Examiner

    SvaraRadera

Bloggintresserade