lördag 10 november 2012

Fuska i melodikrysset

Svar inskickat, med bara lite fusk.
Har jag tur vinner jag ett badlakan.
Varje lördag så här dags skickar Google några besökare till min blogg. De har sökt på frasen "fuska i melodikrysset" och hamnar då på ett gammalt inlägg där jag länkar till en sida där man kunde hitta kryss-svaren.

För att ni som besöker mig inte ska luras iväg i onödan skriver jag nu och berättar att någon jättebra fusksida finns inte. Fusksidan jag länkade till har tröttnat och lagt av. Men det finns en kyrkoherde som ibland lägger ut svaren i samband med programmet.

Och om Melodikrysset, som jag löser varje vecka, och fusk kan följande sägas:

  • Man får fuska. Jag frågade Anders Eldeman när han var gäst i ett program jag ledde, och han sa att fusk bara är kul, särskilt om det innebär att man ringer någon man känner eller letar upp svar i böcker. Även googlande tyckte han var okej. Jag frågade inte om appar i telefoner som kan lyssna på och känna igen musik, för sådana fanns inte då. Men det tror jag inte han hade tyckt varit okej.
  • Jag är sådan tävlingsmänniska att jag inte kan lämna ett kryss ifrån mig utan att ha fyllt i alla rutor, så jag fuskar frenetiskt när det är något jag inte direkt kan. Jag googlar, frågar bekanta, kastar ut frågor på Facebook. 
  • I vissa riktigt knepiga fall har jag tagit till korsordshjälpen som finns i SAOLs utmärkta app, eller en liknande som finns hos kryssakuten på nätet. Vet man att det är 7 bokstäver och har -C-L-G-RN, kan man skriva in det där och få förslag på SCHLAGERN. Vet man att det är ett förnamn på 5 bokstäver och har L--RA ger korshjälpen förslag på LAURA.

Krysset funkar bäst att lösa på iPad:en eller i datorn, för då är det nära till Google och till umgänge med andra korsordslösare på Facebook eller ibland via #melodikrysset på Twitter. När jag förr löste det med penna och papper skickade jag aldrig in. Men det gör jag alltid numera, när det bara behövs ett klick för att göra det.

Och för att i någon mån undanröja misstankar om fuffens om jag - som jobbar för Sveriges Radio - skulle råka vinna en bricka eller badhandduk med Anders Eldeman på, så skriver jag lite lagom förledande alltid att jag heter Björn-Olle i förnamn.

Fotnot (tillagt efter publicering): @UlrikaMHedman påpekar via twitter att jag glömt en självklar länk i sammanhanget, nämligen till Enn Kokks blogg. Där lägger s-veteranen, och kännaren av arbetarrörelsekultur (och Birgitta Dahls man) inte bara ut svaren, ut också lite kul kringinformation. Tack för tipset Ulrika.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade