Ibland kan man få svar i
radioprogram som får en att tvivla på sitt eget förstånd. Så hände häromveckan i Plånboken i P1 som handlade om SJ:s svårbegripliga biljettsystem.
Glada resenärer på SJ 2000. Foto:Maria Cederberg/SJ |
Vi gick till
Centralstationen och frågade 30 slumpvis valda resenärer vad de tyckte om
biljettsystemet. Alla svarade att de var missnöjda. Flera var mycket kritiska.
Kritiken är väl känd, i
alla fall i den värld jag lever. Vart än man vänder sig möter man samma
missnöje. Utom om man frågar SJ, som tycks leva i en annan värld.
I programmet viftade en
SJ-chef undan det massiva missnöjet med att det måste ha varit "en fantastisk
slump" att vi mött så många missnöjda.
"Vi intervjuar 22.000 personer per år och undersökningen visar att 85 procent är nöjda med vårt
biljettsystem.", säger sedan SJ-chefen.
Detta ledde till den
största mejlstormen vi varit med om på Plånbokens redaktion. Bland lyssnarna
kokade det av ilska riktad mot SJ:s märkliga världsbild.
Mejlskörden till oss kan knappast sägas styrka SJ:s påstådda kundnöjdhetssiffra.
Många undrade varifrån SJ
hämtat sina osannolika 85 procent.
Så vi frågade SJ om det.
Men fick nobben. Undersökningen är intern och den lämnar vi inte ut, svarar SJ
som varken vill säga vem som gjort den eller hur frågan formulerats som 85
procent svarat ja på.
SJ får förstås göra hur
många interna undersökningar som helst. Men hänvisar de till dem offentligt som
motargument till andra undersökningar, bör bolaget också kunna redovisa hur de
gjorts.
Tills vidare tror jag att
enkäten vi gjorde på Centralen som visade 100 procent missnöje ligger närmare
sanningen än SJs hemliga undersökning om 85 procents "nöjdhet".
Och nog borde det bekymra dem som är beroende av tåget när SJ målar sin egen värld i
vackra färger. Särskilt om bolaget baserar sina beslut på bilden av en hittepåvärld
där alla är nöjda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar